Pædagogik og metode i skak-undervisningen
En undervisningsgang varer typisk en time og foregår i tre faser:
- Børnene spiller lidt for sjov mod hinanden.
- Samling ved demonstrationsbrættet i 5-10 minutter, hvor underviser gennemgår et tema, fx om betydningen af udvikling af brikkerne i åbningsspillet. Børnene inddrages i dialog og refleksion over forskellige muligheder.
- Skakturnering (for de øvede) eller anden form for seriøs fordybelse i spillet. Lyden fra skakbrikker og –ure er ideelt det eneste, der bryder stilheden. På begynderhold er der dog ikke samme krav til stilhed og fordybelse.
Nogle gange varierer forløbet; fx kan vi begynde med at løse skakopgaver, som børnene hjælper med at sætte op, når de ankommer.
Det er godt med en munter stemning, hvor der er balance mellem det sjove og det seriøse. Men pjat og negativ tone over for andre er der ikke plads til.
Det er OK at blive ked at det, hvis man taber et skakparti – voksne synes også, at det er sjovest og mest behageligt at vinde. Men underviser gør også klart, at vi spiller for at lære, og at skakturneringen er træning og ikke gælder et stort mesterskab.
I turnering giver en gevinst 3 point, en remis 2 point og et tabt spil med fair play 1 point. Hvis en spiller håner sin modstander eller på anden mod bryder god tone, trækkes 1 point fra. Det ideelle er at sige pænt tak for skakpartiet, selv om man har tabt, og sætte brikkerne op på brættet med det samme.